Hoppa till textinnehållet - Hoppa till aktuell information och nytt på webbplatsen -  - 
Till startsidan för Samordningsförbundens gemensamma webbplats - 
 - 
  - Dokumentationer / Lösningsfokuserade ledtrådar 2017

Kicki och Marie
Kicki och Marie, Hälsocenter Västerås

Lösniningsfokuserade levnadsvanesamtal med goda resultat med Kicki Pettersson och Marie Gustafsson

Representanter från Hälsocenter.
Kicki Pettersson och Marie Gustafsson, Hälsocenter Västerås

På Hälsocenter coachar vi individer som vill göra levandsvaneförändringar inom kost, motion, stresshantering, sömn och tobak. Coachningen kan ske både enskilt och i grupp.

Hälsocenter finns till för dem som är 16 år eller äldre och bor i Västmanland och som har behov av och motivation till att komma igång med en livsstilsförändring.

Så här går det till

  1. Klienten kontaktar Hälsocenter.
  2. Vi har ett ”inskrivningssamtal”.
  3. Vi gör tillsammans en planering.
  4. Klienten deltar i planerad aktivitet.
  5. Klienten är inskriven hos Hälsocenter i max sex månader.

Exempel på ett coachande samtal

Under workshopen visade vi hur ett enskilt coachande samtal kan gå till och hur vi jobbar med den önskade framtiden ”miraklet”. Vikten av de små stegen, ökad självkänsla, redskap, tilltro till sin egen förmåga och en ökad omsorg om sig själva är vanliga effekter vi ser hos dem vi möter när vi jobbar lösningsfokuserat.

Det här är samtal nummer två med en klient som sökt för stressproblematik vilket är det vanligaste som man söker för idag. Detta är en komprimering av ett samtal som i vanliga fall är 45-60 minuter.

Coachande levnadsvanesamtal.
Coach: Hej och välkommen tillbaka. Nu är jag nyfiken, berätta för mig vad som har fungerat bra eller bättre sen sist vi sågs?
Klient: Ehh, ingenting! Jag har varit förkyld eller alla i familjen har varit sjuka så därför har jag inte gått på yogan som jag tänkte att jag skulle göra jag har bara kunnat vara ute och gå. Och så har det varit mycket på jobbet och stressigt så jag har vart trött och inte orkat laga mat.

Coach: Ok, det låter som du har haft det tufft. Men ändå så har du lyckats komma ut på dina promenader säger du. Vad har motiverat dig till det?
Klient: Jo, det är skönt och så har jag lättare för att somna på kvällen. Det blir som att jag kan släppa tankarna lite och rensa i huvudet när jag tar promenaderna.

Coach: Kul att höra, det låter som det DU gör alltså ger effekt. Vad mer har fungerat bra sen sist? Fundera!
Klient: Eh, nej jag kommer inte på någonting! Jo men jag vet inte om det räknas hit men jag har faktiskt sagt nej till en sak. En av gångerna ville min son att jag skulle skjutsa honom till hans kompis men då sa jag faktiskt nej så han fick ta cykeln istället. Jag kände att jag verkligen behövde och ville ha min promenad.

Coach: Aha ok men hur kommer det sig att du lyckades säga nej till din son. Berätta för mig, hur lyckades du med det?
Klient: Han är ju faktiskt stor nu och jag måste verkligen börja prioritera mina behov lite mer jag har alltid satt alla andra först och så har jag aldrig orkat med eller hunnit med vad jag vill.

Coach: Ok så du har börjat prioritera dina egna behov lite mer. Märks det på fler områden i livet än hemma.
Jag hinner det jag hinner.Klient: Ja, jag har börjat tänka lite annorlunda på jobbet. ”Jag hinner det jag hinner” och tar en sak i taget. Det funkar inte alltid men ibland funkar det och jag känner mig då lite mindre stressad. Jag har börjat tänka på hur jag faktiskt vill ha det!

Coach: Ja precis, bra tänkt. Det låter lite som att du börjat tänkt på taxibilen vi pratade om förra gången.
Klient: Ja, fast jag kommer inte riktigt ihåg den. Hur var det du berättade den för mig?

Coach: Det är ju viktigt att veta vart vi ska någonstans i livet och veta hur vi vill ha det. Tänk dig att du hoppar in i en taxi. Vad är det första han frågar dig då?
Klient: Vart jag ska någonstans.

Coach: Precis och det är det vi måste veta för att kunna ta oss dit. När vi vet det så kan vi börja ta små steg för att komma dit.
Klient: Just ja

Coach: Det var ju där vi började jobba med din önskade framtid, med den 10 gradiga skalan där 0 är så som du vill ha det, att din stress är så som du vil ha det/det har löst sig och 10 är där stressen är som värst.
Klient: ja just ja, när jag låg på en 8-9

Coach: Precis. Var känner du att du står idag på skalan och var har du befunnit dig under de här tre veckorna sen vi sågs sist?
Klient: Idag är jag på 6, igår på 7 och jag har legat mellan 6-7,5 under veckorna.

Coach: Ok. Så stressen har sjunkit och du har kommit något steg närmre din önskade framtid. Vad är det som DU gör idag som gör att du ligger på 6?
Klient: Jag får till promenaderna, jag har sänkt kraven på mig själv och så har jag inte lika mycket huvudvärk längre.

Coach: Så dina promenader och att du sänkte kraven på dig själv gör att du har gått från en 8 till en 6 och samtidigt upplever du att du inte har lika mycket huvudvärk. Saker som du råder över och kan påverka har fått din stress att sjunka.
Klient: Ja verkligen.

Coach: Kul! Så om vi blickar lite framåt, vad behöver du göra för att du nästa gång vi ses ska känna att du närmat dig en 5:a eller till och med ligger på en 5:a, tänkt dig något litet steg?
Klient: Jag ska fortsätta med promenaderna sen kommer jag inte på något mer. Eller jo! Och så vill jag börja gå på yogan 1 gång i veckan och så ska jag fortsätta att träna på att säga nej.

Coach: Ok, så fortsätta med det du gör och börja yogan här tror du kommer få dig att komma till 5:an.
Klient: ja

Coach: Så vad kan du göra redan inom 24 timmar för att du ska känna att du närmar dig ett litet steg mot 5:an.
Klienten funderar.Klient: Inom 24 timmar!!!??? Nej det går ju inte att komma på något.
Ehhhhhh
Jag ska svara på festinbjudan att jag inte kommer. Jag har dragit på det för det känns verkligen som jag borde gå men jag känner verkligen att jag bara vill vara hemma i helgen och ta det lugn.

Coach: Vilken bra idé! Hur kommer det kännas när du har gjort det?
Klient: Jobbigt innan när jag ska göra de men superskönt när jag har gjort det!

Coach: Ok, toppen. Lycka till så ses vi om 3 veckor
Klient: Tack!

Samtalsövning - diskutera två och två

Samtalsövning lösningsfokus

  1. Vad tar du med dig från idag som är användbart för dig i ditt jobb eller vardag?
  2. Vad kan du själv göra redan idag gällande din hälsa som skulle få dig att må lite bättre?

Samtalsövning
Det var lätt att få igång samtalen.

Fördjupning

Maries och Kickis presentation:
Lösningsfokuserade levnadsvanesamtal – med goda resultat (pdf, nytt fönster)


Text: Marie Gustafsson och Kicki Pettersson
Sammanställning och foto: Christina Wallnér, No WaIT AB

 -